Únor 2009

8-13.2.09

7. února 2009 v 18:32 ►my life,info
Tak dneska slavím svátek a zítra jedu na hory... takže tu ted nebudu...do pátku.... už se těšim.. na prkno... no tak jen informuju... páčko

Hardcore

3. února 2009 v 16:41 ►hudební styly
Hardcore znamená v angličtině "tvrdé jádro". Jako hudební styl jej známe ve dvou významech.
Pododnož rocku

V tomto významu jde o hudbu na pomezí metalu a punku. Vyznačuje se energickými písněmi postavenými na jednoduchých kytarových riffech v rychlém tempu a s agresivními vokály. Texty skupin často reflektují sociální a politická témata. Obvykle hardcorové skupiny hrají ve složení elektrická kytara, baskytara, bicí, "zpěv".

80. léta

První skupiny vznikaly v osmdesátých letech v Americe. Ve Washingtonu to byli především Bad Brains v roce 1977, Minor Threat(1980), The Faith, Void nebo Teen Idles. V Bostonu to pak byli Negative FX, Jerry´s Kids, Siege, Gang Green nebo Impact Unit. V Los Angeles pro změnu Black Flag (v roce 1976 s Henry Rollinsem na postu zpěváka) a Circle Jerks. V pozdních osmdesátých letech vznikají NoMeansNo v Kanadě. V Anglii více vznikají The Exploited a Discharge. S pojmem hardcore je také spojena myšlenka straight edge, se kterou přišli Minor Threat ve stejnojmenné písni.

90. léta

Na počátku devadesátých let se hardcore začal dělit do dvou směrů: prvního tradiční ovlivněné více punkem a druhého více ovlivněný metalem, označovaný také jako metalcore/hardcore metal. Skladby se dostávají i do středních temp, kytary jsou často podladěné, zpěv se kromě křičené polohy dostává i do hlubších poloh používaných v thrash metalu či death metalu. Mezi významné skupiny patří Biohazard, Agnostic Front, Corrosion Of Conformity, Downset, Helmet, Madball, Sick Of It All, M.O.D., S.O.D., Suicidal Tendencies, Hatebreed. Další odnoží je i emo hardcore reprezentovaný Fugazi.

ČR

Z českých kapel je možné do hardcore zařadit například soubory Slut, Radegast, Sarcastic front, Deheth C, Michael´s Uncle, P.S., Kritická situace, Suicidal Commando, Našrot, Krucipüsk, Insania, SRK, Aloha, Svobodný slovo, Telex nebo Akutní otrava.

Pododnož techno

Také uváděno ve spojení Hardcore Techno - nejrychlejší techno obvykle s rychlostí více jak 180 BPM. Hardcore s hodně velkou rychlostí můžeme nazvat Speedcore. Nejznámějšími HC DJi jsou např. Promo, Nosferatu, The DJ Producer, Partyraiser a mnoho jiných.

Freetekno

3. února 2009 v 16:38 ►hudební styly

Freetekno je název pro hudební styl a s ním spojenou scénu.

Hudebně je freetekno undergroundová odnož techna, typická rychlým tempem (kolem 180 BPM) a nejrůznějšími syntetickými zvuky a samply.

Freetekno scéna je silná subkultura fungující na DIY principech. Freetekno hudba i scéna bývají v ČR označovány také obecnějším názvem "techno".
Největším českým freetekno festivalem je CzechTek.
www.freetekno.cz


Historie

Freetekno scéna má kořeny v první polovině 90. let v Anglii, u jejího zrodu stál soundsystém Spiral Tribe. Ten uspořádal řadu free parties, která vyvrcholila v roce 1992 Castlemorton Common Festivalem. Tato akce přilákala 30 000 návštěvníků a je označována jako největší free festival od Stonehenge Free Festivalu, který probíhal v letech 1972 - 1984. Castlemorton byl přímou příčinou zavedení faktického zákazu free parties přísným zákonem Criminal Justice and Public Order Act 1994 a uvěznění 23 členů Spiral Tribe. Po propuštění na svobodu v roce 1994 se Spiral Tribe přesunuli do evropských zemí, kde uspořádali řadu free parties a teknivalů.
V červenci 1994 uspořádali Spiral Tribe první Teknival Hostomice, který se od té doby koná každoročně a od roku 1999 je znám pod názvem CzechTek. Soundsystém Spiral Tribe se těchto akcí účastnil zřejmě až do roku 1997, tedy přibližně do doby, kdy se rozpadl. Nyní je ve freetekno scéně téměř legendou.

V druhé polovině devadesátých let vznikla řada českých soundsystémů, mezi prvními byli Cirkus Alien, Mayapur a Technical Support. Po roce 2000 začala freetekno scéna rychle růst a soundsystémy se brzo počítaly na desítky. V této době se také freetekno scéna výrazně oddělila od komerční scény elektronické taneční hudby, se kterou byla zpočátku propojená. Některé z prvních soundsystémů byly podle anglického vzoru kočovné (travellers), většina ostatních jsou však "městské systémy" - jsou složeny z usedle žijících lidí, kteří si užívají svou oblíbenou hudbu a životní styl o víkendech.

V posledních letech se některé české soundsystémy podílely na akcích v Bulharsku (BulgariaTek), Slovensku (SlovTek), Černé Hoře a dalších.

Freetekno scéna

Tanečníci u malého soundsystému
Tanečníci u malého soundsystému
Freetekno scéna zahrnuje v Čechách desítky tisíc příznivců a funguje na nevýdělečném základě. Akce jsou organizovány dobrovolně a pokud je vybíráno vstupné, slouží pouze na pokrytí nákladů. Kromě hudby zahrnuje tato subkultura i další prvky: osvětlení akcí (typické jsou silné stroboskopy), výzdoba záhadnými obrazci na plachtách, videoprojekce, žonglérská vystoupení a fireshow.

Základem freetekno scény jsou soundsystémy (také Tribes - kmeny), volná seskupení lidí, kteří společně vlastní hudební aparaturu a dodávky nebo nákladní auta k její přepravě. Jednotlivé soundsystémy nebo jejich skupiny jsou jádrem freetekno party a mají největší podíl na její organizaci. Mezi nejznámější české soundsystémy patří Cirkus Alien, Komatsu, Metro, NSK, Oktekk, Shamanic a Strahov.

Hlavní událostí roku je teknival, freetekno festival pod širým nebem otevřený pro všechny freetekno umělce. Český teknival nese název CzechTek, koná se každoročně v červenci a účastní se ho desítky tisíc lidí z celé Evropy. Free party jsou menší akce, omezené zpravidla na jednotlivé soundsystémy. Vlna těchto akcí po celé ČR se koná pravidelně koncem dubna. Během roku probíhá mnoho dalších free parties pod širým nebem nebo v klubech, hospodách a různých opuštěných budovách.

V zahraničí probíhá nejvíce freetekno akcí ve Francii a dále v Německu, na Slovensku, v Holandsku, Španělsku, Itálii a v Kanadě

Electro

3. února 2009 v 16:36 ►hudební styly
Electro je zkrácený výraz pro electro funk. Je známý také jaké robot hip hop a electro hip hop. Electro je elektronický styl hip hopu, který přetvořila německá skupina Kraftwerk spolu s funkem. Electro má tóny typické pro elektronickou hudbu a také zkomolené elektronické zvuky. Electro je doprovázené rapováním. Nahrávky často obsahují obyčejné zvuky, které byly tupě a mechanicky deformovány v syntetizátorech

Charakteristika electra

Charakteristika
Electro je žánr elektronické hudby, který je rozšířený po celém světě. Typické electro tvoří bicí automaty a přerušovaný rytmus. Styl electro proslavil bicí automaty značky TR-808. Díky tomuto stylu jsou dodnes uznávané. Hudební vybavení je podobné jako u experimentací s funkem, tedy předstíraní basové linky, seřazení syntetické džezové figury a neslyšitelné zvukové efekty. Vše je tvořeno syntetizátorem. S bicí elektrickou soupravou a elektronickou kytarou spolu s násobnými zvuky, které jsou syntetizátory upraveny tvoří neosobní melodii užívanou v sci-fi tématice (písně nebo hudební interpretace). Hlas pro rap je upraven přes hlasový kodér, který se snaží napodobit řeč a zpěv robotů nebo jiných strojů. Také hudební interpretace je výraznější než v jiných žánrech elektronické hudby.

Obrazové znázornění alb je různé. Skupina Kraftwerk na svých albech používá témata z vyspělé techniky a z budoucnosti jako jsou roboti, počítače nebo nukleární fyzika. Typickým příkladem je Star Trek nebo Hvězdné Války, kde je k electru plno odkazů, které obsahují také náměty typické pro electro jako je vyspělá fyzika, kybernetika] a mezihvězdné cestování. Spousta umělců je ovlivněna sci-fi tématy tohoto typu.

Trance

3. února 2009 v 16:33 ►hudební styly
Trance (anglicky tranz) je žánr elektronické taneční hudby, který se začal vyvíjet počátkem 90. let. Domovem mu je hlavně Nizozemí a Německo, odkud se v průběhu let šířil dál do Evropy a světa.

Trance bývá popisován jako melodický styl s více či méně volnou formou vycházející z kombinace techna a housu. Nehledě na jeho přesný původ je trance považován za významný pokrok v oblasti postmoderní taneční hudby. Opakující se základní motiv se během skladby zároveň rozvíjí ve mnohovrstevnatou melodii. Vzniklá hudba pak silně závisí na kompozici, která musí udržet vše přirozené a zároveň bezmyšlenkovitě se neopakující. Bicí mohou být rázné, ale není jim kladena taková důležitost, jako např. u drum'n'bassu nebo techna.

S šířením tohoto druhu hudby došlo i k jeho diferenciaci a vzniku subžánrů, například Progressive Trance, který se melodičností a snivostí blíží k Dreamu (např. Ferry Corsten), Goa Trance, Tech-Trance (Push), Uplifting (LayDee Jane), Acid (Kai Tracid) a mnoho dalších směrů.


Tvůrci

[The Cynic Project] (Nahodile lze najít i downloady jejich hudby na jiných serverech či možnost [poslechu]) - vytváří hudbu oscilují mezi Dreamem Progressive Trancem a Eurodancem. Ukázkovou Progressive Trancovou skladbou je například Tropical Destination z alba Soundscapes 2000
Mezi nejznámější a nejlepší trancové skladatele patří například holandští DJ Tiësto, Svenson a Gielen, Armin van Buuren, Rank 1, Ferry Corsten, PUSH; něměčtí Paul van Dyk a ATB.

V těchto zemích se tomuto hudebnímu stylu také nejvíc daří, v Česku zatím trance tak rozšířen není. Trance je však v současnosti jeden z mála stylů taneční hudby, který se mimořádně rychle rozšiřuje, zejména u mladé generace získává velkou popularitu.

Reggae

3. února 2009 v 16:32 ►hudební styly
Vlajka Jamajky
Reggae je styl hudby, který se vyvinul na Jamajce od 60. let 20. století z hudby Rock Steady a Ska postupným zpomalováním, jméno styl získal podle skladby Do The Reggay! z 50-tých let. Reggae je synonymem Jamajky stejně tak, jako jamajský rum, marihuana, Bob Marley nebo Fishbone. Reggae je ale zároveň pouze jedním z mnoha typických jamajských rytmů, ale jednoznačně je tím nejznámějším. Základem jamajské hudby byly vždy africké bubny.
Na Jamajce se též konají specifické reggae festivaly - Sunsplash v Ocho Rios a Sumfest v Montego Bay. Dále se konají setkání, kde se hraje na akustické nástroje pod širým nebem, nazývají se Groundations nebo Grounations - tzv. rastafariánské slavnosti svobody.

Reggae je úzce spojeno s náboženským hnutím Rastafari a je považováno za formu jeho šíření.
Mezi nejvýznamnější jamajské reggae umělce patří Bob Marley & the Wailers, Peter Tosh, Lee "Scratch" Perry, U-Roy, Eek-a-mouse, Gregory Isaacs, Dennis Brown, Sizzla, ...
Bob Marley

Vývoj Ska a Rock Steady žánrů zrozen na Jamajce v roce 1986. Kool Herc vytvořil svůj vlastní sound system pojmenován jako "The Hercoloid". Tato pre-Reggae perioda je známa jako "Roots" (Kořeny). Bob Marley pomohl definovat Reggae jako zvuk, který známe dnes, například děláním basových linií na funky basové linie, přidáváním synkopických akordů, atd. Reggae kultura na Jamajce je silně zastoupena náboženstvím Rastafari a konzumací marihuany.

Žánr Dub, který se z Reggae vyvinul, byl jedním z nejvlivnějších stylů vůči přicházejícím stylům elektronické hudby jako Ambient, Drum´n´Bass, a Hip-Hop.
Mezi české reggae skupiny patří např. CONFESSIONS - http://www.confessions.cz

Drum 'n' bass

3. února 2009 v 16:30 ►hudební styly
Drum'n'Bass je hudební styl elektronické hudby vzniklý na počátku 90. let 20. století. Pro tento styl jsou charakteristické převážně instrumentální skladby, založené na výrazné basové lince spolu s bicími - od toho se odvíjí i původ jména stylu - anglicky Drum'n'Bass = buben a basy (basová linka). Tyto linky bývají někdy doplněny o další vokální či instrumentální samply. Drum'n'Bass je oblíben mezi DJi, pořádají se taneční párty zaměřené pouze na tento styl hudby (např. Drumstation).
Drum ´n´ bass je styl hudby.

Rozdíly mezi junglem a drum´n´basem

Název "jungle" vymyslel anglický MC Rebel (mimochodem v Guinessově knize rekordů je uveden jako nejrychlejší MC), který tvořil reggae dub s prvky breakbeatu a rave. V jednom z jeho tracků můžeme slyšet vokál "Big up all of d´junglists", který byl vysamplován ze starého Jamajského dancehallového tracku. MC´s na Jamaice svými texty opěvují všechny různé části Kingstonu, stejně tak jako dnes MC´s opěvují různé části měst po celém světě. Jedna z částí Kingstonu, která je pokryta stromy a různou vegetací se nazývá "The Jungle". V dancehallovém tracku MC pobízí lidi, kteří pocházejí právě z této části…..proto "big up all d´junglists". Termín jungle vznikl v souvislosti s reggea a neznamená "urban (městská) jungle" - v souvislosti s velkými městy ve Velké Británii, jak si mnozí lidé myslí. První junglové nahrávky pocházející od MC Rebela obsahovaly ragga samply, velmi zlomené beaty, jako amenové breaky, helicopter beaty a další. Basy byly jednoduché, s poutavou melodií a to bylo vše: ragga samply, breaky a basy. V Anglii to byl naprostý hit a nová naděje pro ravery, ze který se stali junglists (nebo junglettes,pokud to byly příslušnice hezčího pohlaví) Tím, že jungle ukazoval na gangstery, kriminalitu a nesnadný život, působily projekty velkých anglických měst jako atomovka. Nahrávky byly vždy kompletně stvořené ze starých samplů z minulosti, ale to se rychle změnilo. Od roku 1994 se scéna úplně rozdělila na dva tábory, když jump-up jungle přinesl své ragga vokály, téměř infrazvukové basové linky a ihned rozpoznatelné breaky. Styl byl velmi formulkovitý a museli jste mít správné druhy basových zvuků a správné breaky. Zvuky začali být oposlouchané. Kvůli drsnému zvuku a ovlivnění hip-hopem, gangsta rapem a ragga zněl jungle tak trochu násilně, což dost lidí odradilo. Naštěstí se zvuk změnil a beaty se staly jednodušší, ještě tvrdší a důraz byl kladen na tvoření vlastních samplů. Přibližně v této době rozjel chlápek jménem Rob Playford label s názvem Moving Shadow. Vycházel na něm jungle bez ragga prvků. Zato v něm používal prvky ambientu. To otevřelo nový prostor a vznikla tak vlastně idea, že jungle potřebuje moderní prvky. Vyšlo to a tak se zrodil intelligent jungle. Mimochodem, majitelé junglových labelů se snažili prodat ragga jungle za hranice Velké Británie, což však selhalo i přesto, že celý svět chtěl nový proud - jungle to rozhodně nebyl. Přišlo to náhle, ale změna byla potřeba. Ragga jungle zemřel v bolestné agónii okolo roku 1994 a tak britská scéna začala hledat nové ingredience pro nový jungle. Bez ragga, s vlastnoručně vytvořenými prvky, vzniká nový hudební styl drum´n´bass. Tento směr stále používal rychlé tvrdé breaky vycházející z hip-hopu a těžké basy vycházející z reggae, ale tentokrát s větším množstvím synthových zvuků, jako v ravu. Když se tohle všechno smíchalo dohromady, ocitla se drum´n´bassová scéna na samém pokraji světové dominace.



Kořeny

Drum´n´bass se vyvinul a neustále se vyvíjí z různých hudebních stylů. Jelikož je nemožné plně porozumět historii drum´n´bassu bez základní znalosti těchto hudebních stylů a kultur, krátce se o nich v tomto článu zmíním.

Reggae

V raných šedesátých letech začali Rastafariani na Jamajce tvořit hudbu s prvky z Karibské hudby a soulu, kterou nazvali ska. Později bylo tempo ska zpomaleno a tím vzniknul nový styl nazývaný reggae. Umělci do své hudby vkládali své náboženství, globální problémy, lásku a ještě mnoho dalšího. Ještě později se z raggae vyvinul nový hudební styl nazývaný ragga, který byl více elektronický a obsahoval více skatových vokálů. Ragga a reggea byly prvními a hlavními styly, které daly vzniknou drum´n´bassu. Silně zapuštěné kořeny černé kultury z Jamajky se v dnb promítají po celou dobu jeho existence.

Hip-hop

O patnáct let později, někdy v polovině sedmdesátých let vzal chlápek jménem Kool Herk disko, funkové a soulové desky a začal je do sebe mixovat pomocí dvou gramofonů a mixážního pultu. Jiný týpek vylezl na podium s mikrofonem a začal lidi pobízet k tanci, místo toho, aby se prali, což bylo tehdy na party na denním pořádku. Lidé ho začali nazývat MC, což je zkratka pro Master of Ceremonies (v podstatě moderátor). Tento hudební styl s pomalými údery bicích, rýmy MC´s a spoustou disco, soulových a funkových prvků začal být znám jako hip-hop. Hip-hop nebo rap se stal životním stylem a silně pozměnil způsob života v nebezpečných černošských ghettech ve velkých městech USA. Lidé začali používat k vyřizování svých účtů místo zbraní rýmované texty v tzv. battlech (i když násilí z ghett nikdy nezmizelo a nikdy tomu tak asi ani nebude, čehož jsou smutným důkazem ostré spory mezi černochy z west coast - LA a east coast - NY, které již nejednoho rapera stály život). Dodnes je hip-hop jedním z nejdůležitějších stylů na světě a dokonce se stal nejprodávanějším hudebním stylem devadesátých let. Hlavní roli v hip-hopu hraje MC se svými texty, zatímco v drum´n´bassu je jeho role podobná té z roku 1975, kdy měl být vedle DJe tím, kdo pobízel lidi k tancování.

Breakbeat - 80. léta
O pět let pozdějí, v raných osmdesátých letech byl hip-hop znám především ve velkých městech USA. Místo přestřelek si lidé začali osobní problémy vyřizovat prostřednictvím rýmů a tancování na rapovou hudbu se stalo kulturou samo o sobě. Někoho tehdy napadlo, že by se dalo bojovat tancem, založeným na "breakdownech" v hudbě. Tento tanec se stal známým jako breakdance a vysunul do popředí právě ty údery, které tvoří "breakdowny". Vznikl nový hudební styl nazvaný breakbeat, který se stal třetím a nejdůležitějším prvkem pro vývoj drum´n´bassu. V této době dali lidé okolo Warehouse klubu v Chicagu vzniknout stylu, vycházejícímu z disco hudby, housu. House samotný nebyl pro zrod drum´n´bassu příliš důležitý, ale dal vzniknou stylu, který rozhodně byl - ravu.

Rave 80. léta

Na konci osmdesátých let, začali producenti housu experimentovat s basovým syntetizérem, známým Rolandem TB 303. Tato mašinka se spolu s Rolandem TR-808 a 909 stala páteří acid housu. Acid house si svoje pojmenování vysloužil svým "kyselým" zvukem a také tím, že na party byste těžko hledali někoho kdo by v sobě neměl kyselinu LSD nebo MDMA. Acid houseové party se rozšířili za oceán do staré dobré Anglie, do klubů jako např. "Shoom", kde začínala spousta dnes dobře známých housových DJ. Detaily o místě konání se přenášely pouze ústně mezi clubbery. Fakt, že o těchto parties věděli pouze vybraní lidé, je činil velmi přitažlivými. Obrovské ilegální rave party se začali lavinovitě šířit a když se američtí producenti začali více orientovat na dalšího potomka housu - techno (např. track od Joeyho Beltrama - "Energy flash"), začal se ve Velké Británii postupně měnit acidový zvuk na hardcore rave. Ostrovní producenti do svých tracků vkládali spoustu breakbeatů, vysamplovaných z hip-hopových nahrávek z USA, stejně tak jako sub basy, piána s roustoucím zvukem a téměř ve všech nahrávkách se objevoval tvrdý, ale přesto happy znějící vibe, který měl za úkol stimulovat účinky obrovského množství extáze, která byla samozřejmou součásti každé této party.

Raveový MASAKR 90. léta

Okolo roku 1992 byli producenti jako The Prodigy, Mickey Finn & Aphrodite (zakladatelé labelu Urban Shakedown), SL2 (Slipmatt & Lime) na vrcholu žebříčku "Top of the Pops". Státní orgány se začaly zajímat o ilegální ravové party, kde viděli užívat účastníky rozličné drogy a začali šílet z tvrdých jednoduchých úderů. V tuto dobu se stali The Prodigy známými a populárními po celém světě. Současně s tím se začali konat zátahy na velké ilegální free party a rave byl odsouzen k tomu, aby se stal pouze komerční sračkou, zatlačující pravou raveovou scénu zpět do undergroundu.
Mírně před touto dobou začali "černé" projekty v Londýně samplovat ragga a začali ho mixovat s ravem, breakbeatem a hip-hopem. Základem byly sakra rychlé zlomené beaty, hluboký, pomalý bas a ostatními prvky byly ragga samply. Byl vynalezen jungle, poslední, nejvýznamější krok k drum´n´bassu.

Jungle 90. léta

Nový undergroundový zvuk byl tvrdší, temnější, rychlejší a více podobný breakbeatu. V roce 1993 se jungle silně projevil. Producenti jako Q-Project, Deep Blue a Foul Play komponovali junglové melodie, zatímco lidé jako Slipmatt, Vibex a Dougal se vydali jiným směrem využívajícím breakbeatu do happy hardcoru, který se přetransformoval do stylu nazvaného "4 - t o - the floor". Mezitím se jungle stal tvrdším minimalistickým stylem s více komplexními breaky. Jungle z této doby je přímým předchůdcem drum´n´bassu a znamená poslední krůček od šedesátých let.

Metal

3. února 2009 v 16:27 ►hudební styly


Power metal




Power metal je styl vycházející z heavy metalu s cílem vyvolat "epické" cítění. Včleňuje do sebe rysy hlavně z traditional metalu společně s thrash metalem nebo speed metalem, často za symfonického kontextu. Okolo tohoto termínu ale existuje spor, který může odkazovat na dva odlišné, ale příbuzné styly: jeden propagovaný a značně praktikovaný v severní Americe a druhý založený v Německu a Skandinávii. V dnešní době se termín "power metal" vztahuje hlavně na ten evropský styl, společně s americkou skupinou Kamelot, jako důležitou výjímkou.



Melodic death metal




Melodic death metal (označován také jako melodeath) je podžánr death metalu. Obsahuje více melodických kytarových riffů, sól, akustické kytary a v neposlední řadě melodeath obsahuje i tzn. clean neboli čisté vokály na rozdíl od death metalu.
Občas se můžete setkat s názvem Gothenburg, což je jiné označení melodic death metalu. Gothenburg je město ve Švédsku, které je označeno jako místo vzniku tohoto žánru. Za zakladatele tohoto stylu můžeme považovat skupiny In Flames (starší tvorba), At the Gates a například Dark Tranquillity.



Death metal



Death metal je hudební styl vycházející z heavy metalu. První death metalové skupiny vznikaly v první polovině osmdesátých let ve Spojených státech.
Jednou z prvních kapel byli američtí DEATH.
Death metal je velmi těžké přesně definovat, většina kapel hrající death metal je ovlivněna jinými styly nebo hrají přímo kombinaci několika stylů. Obecně je death metal styl velmi agresivní, rychlý a brutální. Dalším obecným znakem je typický řev zpěváka, nazývaný growling. Moderní death metal je také charakterizován technicky náročnými kytarami a komplikovanou rytmikou. Témat textů v death metalu je řada, nejčastěji to bývají brutalita, satanismus, politika nebo pocity beznaděje.
Významné skupiny


České



Black metal




Black metal je hudební styl vycházející z death metalu, je však jinak nazvučen, zejména kytary. Kromě klasického nástrojového obsazení jsou často používaným nástrojem klávesy, dotvářející temnou atmosféru. Častým námětem blackmetalových kapel je satanismus. Jako jedna z prvních blackmetalových kapel by se dali označit Bathory a jako inspirátoři celého stylu kapely Celtic Frost, Hellhammer a Venom. Rozmach tento styl zaznamenal v Norsku. Tam vznikly jedny z nejvýznamnějších kapel: Burzum, Darkthrone, Emperor, Mayhem, Satyricon. Z českých blackmetalových kapel můžeme zmínit např. klasiky Root, kteří v se v současné době již od blackmetalu vzdálili, lesní black metal Trollech, či již neexistující legendu Masters Hammer a také neexistující kapelu RITUAL.
Založení tohoto hudebního stylu a jeho definování se přiznává kapele Venom, konkrétně albu Black Metal, jímž dala tomuto hudebnímu směru název a z českých doplním ještě první alba Törr, kteří však stále tvrdí, že hrají "jen o něco tvrdší rock´n´roll".



Heavy metal




Heavy metal je hudební rockový styl, který se začal formovat již na přelomu 60. a 70. let 20. století, nicméně v podobě, jaké ho známe dnes, se objevil až v 80. letech jako takzvaná Nová vlna britského heavy metalu. Je charakteristický rychlým a agresivním rytmem a používáním elektrických kytar. Začátky heavy metalu žánrově vycházejí z křížení blues a rocku. Přímého předchůdce lze hledat v hard rocku, a sice ve skupinách jako Black Sabbath, Blue Öyster Cult či Deep Purple a Led Zeppelin.

Evropa

První formace, o které se dá říci, že hrála heavy metal, jsou Judas Priest, jež byli následováni Iron Maiden z Velké Británie, Saxon, Motörhead a jiné. Hlavně kapela Judas Priest vytvořila v Británii velice proslavenou tzv. NWOBHM (New Wawe of British Heavy Metal - Nová vlna britského heavy metalu). Další anglickou metalovou legendou jsou Venom. Na evropské pevnině se tímto stylem proslavily německé skupiny Accept (skupina Accept je mimochodem mnohými považována za tvůrce heavy metalu), které později ovlivnili další, jako např. Grave Digger a Helloween. Seveřané dali metalovému světu např. dánské Mercyful Fate nebo švédské Bathory. V druhé polovině 90. let oživila klasický heavy metal švédská kapela HammerFall, jež je proto někdy obviňována z vykrádání heavymetalových legend.


Amerika

V počátku osmdesátých let byly v USA velmi populární glammetalové skupiny jako Mötley Crüe, W.A.S.P., Dokken a Twisted Sister. Tvrdší odnoží byla např. silná thrashmetalová čtyřka Anthrax, Metallica, Slayer a Megadeth. Další významná jména jsou např. Testament, Overkill, Manowar nebo brazilská Sepultura.

Česká scéna

Heavy metal byl a je oblíbeným hudebním stylem části obyvatel České republiky. V 80. letech na oficiálních nosičích sice nevycházela žádná alba, ale pořádaly se různé metalové zábavy a koncerty. Supraphonská "metalově" laděná Rockmapa č. 1 vyšla v roce 1989. Mimo jiných na ní byly zastoupeny skupiny Citron, Vitacit, Törr, Arakain či teplický Motorband, v kterém začínal jako zpěvák Kamil Střihavka. V devadesátých letech jsou českými zástupci heavy metalu a jeho dalších odvozených stylů např.Kryptor, Debustrol či Root.

Navazující styly

V 80. letech na heavy metal navazují melodický speed/power metal a agresivní thrash metal. V devadesátých letech vycházejí z heavy metalu některé další podžánry jako death metal, black metal, gothic metal. Jako odpověď na "uhlazený" hevík vznikl hudební styl grunge (anglicky drátěnka na nádobí), jehož zpěváci byli přesným opakem čím dál více komerčního heavy metalu (svědčila o tom například image členů skupin - zatímco grungoví zpěváci byli pověstní "flanelovými košilemi, ušpiněnými teniskami Converse, mastnými vlasy a tvrdými drogami (kokain a heroin)", interpreti heavy metalu se objevovali s natupírovanými vlasy, v čistém, neroztrhaném oblečení atd…). Zajímavá je též interpretace tohoto žánru na klasické hudební nástroje skupinou Apocalyptica.

Rock

3. února 2009 v 16:25 ►hudební styly
Rock je souhrnný pojem pro mnoho hudebních žánrů s kořeny v 50. letech minulého století, které se vyvinuly z Rock and rollu. Často se používá i jako zkratka pro Rock and roll. Jako nástroje se nejčastěji používají kytara, baskytara a bicí, ale mohou se objevit i varhany, piáno nebo Syntezátor.

Rock and roll vyšel z černošského rhythm and blues a bělošského country and western a rocková hudba vychází z těchto kořenů - ale v průběhu svého vývoje byla ovlivněna i jazzem, vážnou neboli klasickou hudbou, minimalismem, folkem, populární hudbou, elektronickou taneční hudbou i vlivy celé řady subkulturně-hudebních žánrů, jako je punk či metal.

Rock je výrazný směr populární hudby a byl jednou z hlavních součástí popkultury konce 20. století. Typické rysy rockové hudby jsou především zpěv, použití elektrických kytar a výrazný rytmus (používají se bicí). Rocková hudba může obsahovat i jakékoliv ostatní hudební nástroje, pokud je jejich zvuk elektronicky zesílen a často i elektronicky modifikován. Na druhou stranu, většina čistě elektronických zvuků, které se v rockové hudbě používají, je tradičně analogového původu. Rockové kapely projevovaly už zhruba od 60. let 20. století největší hudební eklekticismus ze všech hudebních směrů, a vždycky se našli muzikanti, kteří prakticky jakákoliv pevná a neporušitelná pravidla tohoto žánru dokázali porušit.

Rockovou hudbu mohou interpretovat jakýmkoliv způsobem sdružení muzikanti, ale základní tvůrčí jednotkou tohoto žánru je obvykle rocková kapela, která do této hudby vnáší prvky soustavné kolektivní činnosti, včetně kolektivní autorské činnosti. Výrazné skladatelské a muzikantské osobnosti vnímané zcela odděleně od svých doprovodných kapel nebo profesionálních muzikantů interpretujících jejich tvorbu se v tomto žánru vyskytují méně často, než u jiných uměleckých forem, i když i toto pravidlo samozřejmě jednotlivé osobnosti dokázaly porušit.

Neoddělitelně je s rockovou hudbou spojen také fenomén vícestopého studiového nahrávání a následné míchání nahrávky a také hlasitá živá produkce, která je mimo rámec možností nezesílených akustických nástrojů

Ska (skáčko)

3. února 2009 v 16:24 ►hudební styly
Ska je hudební styl původem z Jamajky.
Vlajka Jamajky

Zrození jamajského ska

Koncem padesátých let minulého století byly velké bigbandové americké orchestry nahrazeny menšími soubory s více bebop/R&B zvukem. A v té době právě i na Jamajce vetšina souborů značně mění svoji tvář. Většina muzikantů je ovlivněna poslechem amerických rozhlasových "šlágrů" a tento fakt se zákonitě promítá v jejich následné tvorbě. Přesto Jamajčané skórují a přicházejí s něčím naprosto novým.

Zvyšující důraz je kladen na offbeatový rytmus menta, který přichází krátce a oddělovaně. Tento zřetelně synkopovaný rytmus drží kytara a klávesy a nový hudební styl je na světě. Jmenuje se SKA.

Prvním kdo vůbec využil tohoto rytmu byl Ernest Ranglin společne s Clue J & The Blue Buster (to je ten, jenž byl známý svým pozdravem Love skaskavoovie a o kterém se mnozí domnívají,že svým pozdravem ve zkrácené formě, ska pojmenoval). Když se jednou Clue J pokoušel z kytary něco dostat, řekl : "Make the guitars go ska!ska!ska!" (tak to je jedna z několika historek kolem vzniku názvu).

Ska rytmus byl odvozen ze "Schuflle" a "Boogie", které bylo v mistních "dance halls" tolik oblíbené. Kombinací populárních stylů jako je "mento", "burron rhytm" a stylů nových, byly položeny základy první populární jamajské hudby. Do jisté míry se zde promítaly i vlivy z okolních karibských ostrovů, které sebou přiváželi emigranti z Kuby (L. Aitken), Trinidadu, Barbadosu atd. Ska boom se dostavil shodně se získáním nazávislosti a odjezdem Angličanů v roce 1962. Ska se na Jamajce stává nesmírně populární a hudební producenti se jej pokoušejí šířit do zbytku světa. Tyto kroky mají plnou podporu vlády a v roce 1964 bylo ska prezentováno jako "National music of Jamaica" na "World fairs v New Yorku".

Texty měly několik podob od klasických popových popěvků, přes náboženské až po politicky orientované a texty odrážející sociální dopady života na Jamajce často okořeněné místním
nářečím "Patois".

Mezi nejznámější interprety tohoto období patří například : Byron Lee and the Dragonaires, Jimmy Cliff , Prince Buster (vlastním jménem Cecil Campbell), The Wailers, Desmond Dekker nebo třeba Skatalites, kteří na samém počátku hráli jazz.

Punk

3. února 2009 v 16:22 ►hudební styly
Punk [pank] je hudební a životní styl.
Anglicky toto slovo znamená nesmysl, výtržník. Toto označení se používalo pro nekvalitní hudbu. Punk jako hnutí vznikal postupně, přesto za jeho vznik bývá zpravidla označován rok 1976. Především v Anglii tento styl nebyl chápán pouze jako hudební záležitost, ale i jako věc životního stylu. Punkeři se pak programově stavěli proti společnosti a propagovali protikladný životní styl, kdy kritizovali především přetvářku a "honbu za penězi". Tento životní styl během krátké doby vedl k určité pasivitě a s hnutím se často šířily drogy. Stěžejním heslem punku je No Future! - žádná budoucnost. Toto heslo lze za určitých okolností považovat za zlidovělou verzi teorie bodu Omega, se kterou ve 20. století přišel jezuitský teolog Teillhard de Chardin. Ze strany vyznavačů punku se lze často setkat s tvrzením, že základem punku je provokace.

Ačkoliv je s punkem spojována hlavně Anglie,tak punk vznikl v americe. Původně se jmenoval Street-rock a v anglii dostal pojmenování Punk. V 70. letech nastoupila v británii první vlna punku. Punk se stal tím nejtvrdším,co jste mohli na hudební scéně slyšet. Hudba není nikterak složitá, zato je velmi rytmická a texty úderné.
Punk byl forma protestu,jeho texty vystupují proti režimu a volají po anarchii. Punk není mrtev!

Móda punku - úzké potrhané džíny,vysoké boty,provokativní triko,kožená nebo džínová bunda. Oblíbená móda punku jsou taky pod kolena zastřihnuté kalhoty,různá potrhaná saka jako nosili Sex Pistols. Vše se zdobí spínacími špendlíky. Můžete přidat i nějaký ten řetěz,vysací zámek... No a nakonec samozřejmě správný účes. Číro,bodliny,rozcuchané dlouhé vlasy. Vše často nabarvené.

Jungle

3. února 2009 v 16:20 ►hudební styly
Jungle je hudební styl obvykle považovaný za zaměnitelný s Drum'n'Bass. Mezi těmito styly nejsou významnější rozdíly. Často je pojem jungle spojován se staršími materiály z první poloviny 90. let, drum 'n' bass je v podstatě pokračovatel junglu, čerpající z jeho populárnosti, s novějšími hudebními prvky. Pro některé je jungle jen zkratkou pro ragga jungle, specifický podžánr rozsáhlého významu Drum'n'Bass. V USA začíná být populární termín "Jungle Drum and Bass" (JDB), který ale zatím není obecně rozšířen.

tohle budu mít do školy

2. února 2009 v 20:00 ►hudební styly
HUDEBNÍ STYLY


Ska (skáčko)

-Ska je hudební styl původem z Jamajky. Vznikl koncem padesátých let minulého století. Jamajčané byli ovlivněny hudbou z amerických rozhlasových "šlágrů" a tak vytvářeli nový styl jejich hudby. Důraz je kladen na offbeatový rytmus menta,ten drží kytara a klávesy a nový hudební styl je na světě.. Texty májí několik podob- klasické popové popěvky až náboženské a politické texty. Mezi nejznámější interprety tohoto období patří například : Byron Lee , Jimmy Cliff a jiní..
Další ze stylů Jamajky je

Vlajka Jamajky

Reggae

-to je styl hudby, který se vyvinul na Jamajce od 60. let 20. století z hudby Rock Steady a Ska postupným zpomalováním, jméno tenhle styl získal podle skladby Do The Reggay! z 50-tých let. Reggae je synonymem Jamajky stejně tak, jako jamajský rum, marihuana, Bob Marley nebo Fishbone. Reggae je ale zároveň pouze jedním z mnoha typických jamajských rytmů, ale jednoznačně je tím nejznámějším.
Základem jamajské hudby byly vždy africké bubny.
Mezi nejvýznamnější jamajské reggae umělce patří Bob Marley, Lee "Scratch" Perry, Dennis Brown a další..

Bob Marley

Jungle,Drum'n'Bass. ,Dub jsou dalšími jamajskými hudebními styly..


JAMAJKA-LIDÉ

-jamajčani,jsou vlastně otroci z Afriky.. Klasika jsou pro ně dredy a marihuana..
Rastafariánství-způsob života. Opravdoví rastafariáni žijí jako farmáři nebo rybáři. Jsou většinou vegetariáni a jedí jenom přírodní jídla, nepijí alkohol ani nekouří tabák...Ale marihuana je pro ně posvátná rostlina-používají ji k meditaci. Největší náboženskou skupinou jsou křesťané.



JAMAJKA-NĚCO MÁLO O NÍ

-Jamajka ziskala nezavislost v srpnu 1962. Byla objevena Kryštofem Kolumbem r.1494. Je to ostrov umístěný v Karibiku,má 240km na délku a 85km na šířku.

mapa-